Pierwsze wrażenie

Na wielu szkoleniach ze sprzedaży obsługi klienta mówi się o efekcie pierwszego wrażenia. Niektórzy mówią: „masz trzy sekundy, żeby Klient Cię pokochał. Jeśli ich nie wykorzystasz, wszystko stracone”. Inni mówią: „nie poznaje się książki po okładce”.

O co chodzi z efektem „pierwszego wrażenia”?

Badania pokazują, że ludzie podejmują wiele decyzji w ciągu kilku pierwszych sekund, zanim jeszcze w pełni przeanalizują dostępne informacje. To tzw. efekt halo – nasze pierwsze wrażenie (np. o produkcie lub osobie) wpływa na kolejne oceny. Jeśli coś wydaje się estetyczne lub profesjonalne, częściej przypisujemy temu również inne pozytywne cechy.

W praktyce to oznacza, że jeśli widzimy elegancka osobę, to automatycznie przypisujemy jej pozytywne cechy osobowościowe, takie jak: inteligencja, wiedza, błyskotliwość. Jeśli widzimy elegancko zapakowany produkt, to nasz mózg odczytuje, że jest to wysoka jakość jego wykonania.

Udostępnij wiedzę: